کد مطلب:17315
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
آيا از آياتي مانند و نريد ان عن عل يالذين استضعفوا في الاحق . . . و آيه « و لقد كتباً في الزبور من بعد الذكر ان الاحل برثها عبادي الضالحون مي توان جز تاريخ را استفاده كرد ؟
آنچه از آياتي مانند آيه و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و آيه كريمه و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكران الارض يرثها عبادي الصالحون استفاده مي كنيم غير از جبر تاريخ است جبر تاريخ به آن صورت كه در ماركسيسم مطرح است همانگونه كه عنوان جبر تاريخ حاكي از آن است امري جبري است كه نه اختيار و انتخاب انسان در آن نقش دارد و نه اراده خدا زيرا اصولاً در ماركسيسم نه وجود خدا و اراده او مطرح است و نه اراده انسانها در حالي كه از اين دو آيه آنچه استفاده مي كنيم اين است كه حكومت مستضعفان اولاً براساس اراده خداوند تعيين شده است ثانياً از آيات ديگر استفاده مي كنيم كه اراده انسانها و مقاومت و مبارزه براي دست يافتن به اين حكومت تأثير دارد زير خداوند متعال همين سنت را برآن ان صبر و مقاومت آنان شمرده است چنانكه فرموده است و اورثناالقوم الذين كانوا يستضعفون مشارق الارض و مغاربها التي باركنا فيها و تمت كلمة ربك الحسني علي بني اسرائيل بما صبروا . . . .
ترجمه : ما قومي را كه به استضعاف كشيده شد بودند و ارث شرق و غرب زمين قرار داريم و اين سنت نيكوي پروردگار بر بني اسرائيل بخاطر صبر و مقاومتشان تمام گشت .
و آيه ديگر هم كه بندگان شايسته وارث زمين خواهند شد مضمون آن بر نبي اسرائيل به اين صورت تطبيق شده است :
قال موسي لقومه استعينوا بالله و اصبروا ان الارض لله يورثها من يشاء من عباده و العاقبة للمتقين ترجمه : موسي به قومش گفت : از خدا كمك بجوئيد و صبر كنيد كه زمين از آن خدا است آنرا به هر كس از بندگانش بخواهد به ارث مي دهد و عاقبت از آن متقين است كه از اين آيه نيز مي آموزيم كه اين ارث بردن متقين در رابطه با اراده خدا و استعانت از وي و صبر و مقاومت مي باشد .
با اين توضيح روشن شد كه آيات مذكور ربطي به جبر تاريخ ندارد و جبر تاريخ بطلانش روشن و خود تاريخ باطل بود آن وسائر اصول ماركسيسم را روشن ساخت .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.